Oeke Hoogendijk | Over Oeke
Oeke Hoogendijk is zelfstandig documentairemaker, bekend van de documentaireserie en -film Het Nieuwe Rijksmuseum
Oeke Hoogendijk, Het Nieuwe Rijksmuseum, film, regisseur, The New Rijksmuseum, Een Gelukkige Tijd, film, The holocaust experience, Gouden Kalf, Nipkow-schijf, documentary,
13396
page,page-id-13396,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.1.2,vc_responsive
Oeke Hoogendijk ©foto Annaleen Louwes #4 jpg

Bio

Scroll down for English version

 

Oeke Hoogendijk (1961) is een nationaal en internationaal gelauwerde documentairemaker. Haar eerste documentaire Een gelukkige tijd (1998) vertelt het verhaal van de zogenaamde ‘Barneveldgroep’: er werd met toestemming van de Duitse bezetter een lijst opgesteld van ‘verdienstelijke Joodse Nederlanders’. Terwijl de deportatietreinen naar de concentratiekampen af en aan reden, werden de zevenhonderd Joden op deze felbegeerde lijst geïnterneerd in kasteel De Schaffelaar in Barneveld. De film is bekroond met de Nederlandse Academy Award ‘Het Gouden Beeld’ 1998 en de ‘Euro-Comenius Award’ in Wenen (1999).

 

In 2002 verschijnt haar tweede documentaire The Holocaust Experience . Deze film toont de bloei van de holocaustindustrie in Amerika terwijl de resten van het kamp in Auschwitz-Birkenau liggen te vergaan. Première heeft plaats op het IDFA in Amsterdam. De film is geselecteerd voor het Nederlands Film Festival en verscheidene festivals in Europa en de V.S.

 

In 2008 verschijnen de eerste twee delen van de documentairereeks Het Nieuwe Rijksmuseum. Deze film gaat over de grootschalige verbouwing en herinrichting van het museum, in Amsterdam, aan de hand van direct betrokkenen. Slopen blijkt makkelijker dan bouwen: vanaf het begin wordt het project geplaagd door stroeve tegenkrachten. Jaren gaan voorbij terwijl de frustratie groeit. De eerste twee delen worden genomineerd voor een Gouden Kalf op het Nederlands Film Festival; krijgen de Beeld- en Geluid Award van de Nederlandse Omroepen, en de Jury-Award op het Festival International du Film Montreal.

 

In 2013 verschijnen deel 3 en 4 van de serie. Hierin zien we hoe daadkracht en engelengeduld het voortdurend opnemen tegen wanhoop en frustratie. De nieuw aangestelde directeur, Wim Pijbes, pakt de taak van zijn voorganger met flair en strijdkracht op. Conservatoren popelen om de meesterwerken eindelijk weer uit het depot te halen. De camera ziet minutieuze restauraties in het atelier en volgt het ballet van de inrichters tot de stilte valt als De Nachtwacht weer thuiskomt. Wat een documentaire moest worden over Nederlands grootste culturele schatkamer, groeide uit tot een vierdelig epos over een opmerkelijke mengeling van ambitie, liefde voor beeldende kunst en oer-Hollandse besluitvorming. Deze twee delen krijgen een Zilveren Nipkowschijf, De Tegel (vakprijs van de journalistiek), de Prix D’Italia (voor deel 4) en de Prix du Meilleur Documentaire op het Festival International du Film Montreal (ook voor deel 4).
De gehele serie wint een Gouden Kalf en de Archfilmlund Prize in Zweden.

 

In Het Nieuwe Rijksmuseum, de film wordt het verhaal van tien jaar renovatie tot één doorlopende bioscoopfilm samengebracht. De film bevat nieuwe scènes en vertelt door waar de serie is gestopt. Wereldpremière vindt plaats op IDFA 2014.

 

Oeke Hoogendijk studeerde toneelregie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (1990) en Televisiedocumentaire aan de Media Academie.

 

 

BIOGRAPHY

 

Filmmaker Oeke Hoogendijk (b. 1961) studied at the Utrecht School of the Arts, where she graduated as theater director in 1990. In 1996 she successfully completed a documentary film-making course at the Media Academy.

 

In 1998 she directed the documentary Een gelukkige tijd (The Saved).

While the deportation trains were going back and forth to the concentration camps, seven hundred ”deserving” Jews were given protection through the agency of a civil servant. They made the crucial “Barneveld List”, exempting them from deportation “until further notice”. This film won the Dutch Academy Award (1998) and the Euro-Comenius Award in Vienna (1999).

 

In 2002 she directed The Holocaust Experience.

More than sixty years on, the remnants of the crimes committed at Auschwitz-Birkenau are decaying ever more, while in Holocaust Memorial Museums in the USA the memories are developing into a veritable Holocaust industry. The film examines the struggle to keep the memory of the Shoah alive. It premièred at the Amsterdam IDFA festival and was subsequently seen at many festivals in Europe and the USA.

 

From 2005 to 2013 she worked on Het Nieuwe Rijksmuseum (The New Rijksmuseum). This thought-provoking four-part documentary is a record of the large-scale alteration and renovation of the Amsterdam Rijksmuseum, as seen through the eyes of those directly involved. Parts 1 and 2 landed Hoogendijk another Dutch Academy Award in 2008. The film was selected for the prestigious Yamagata Film Festival International in Japan and won the Jury Award at the Festival International de Film sur l’Art in Montreal, Canada.

The whole 4 –parts series won the Dutch ‘Gouden Kalf’ Special Jury prize for best documentary film 2013. Parts 3 and 4 were broadcasted in 2013 and awarded with the Dutch Zilveren Nipkowschijf for best Television of the Year. Here’s what the jury said in June, 2013:

 

“What started out as a straightforward documentary about a renovation grew into the magnum opus of a masterly narrator. The four-part series has all the attributes of a blood-curdling thriller, with the love of art and its curators shining brightly in each part. The New Rijksmuseum is, in short, a masterpiece, which this jury will add to the Gallery of Honour with blind admiration.”

 

She is completed the feauture length documentary The New Rijksmuseum, the movie in 2014